16 april 2014

Gott hembakat bröd




Jag har länge tänkt baka detta goda bröd men det blir aldrig av. Jag har även sagt på jobbet att jag ska ta med hembakat bröd en dag. Men ikväll hände det, jag och barnen bakade 2 limpor av denna goda kavring. Det finns flera olika recept på liknande bröd, men jag fastnade för detta. Särskilt gott är det så klart precis när det tagits från ugnen och smöret smälter på mackan. Mmmmm

Jag bara måste dela med mig av receptet! Testa gärna, så ska ni få se hur smarrigt det är.


Recept till 1 limpa
SAFTIG OCH ENKEL KAVRING
3 dl filmjölk
2 dl mörk sirap
2 dl vetemjöl
4 dl rågsikt
4 tsk bikarbonat
0,5 tsk salt
havregryn och flingsalt till topping

Rör ihop allt till en jämn smet och häll i mjölad form.
Toppa med havregryn och flingsalt
In i ugnen på nedre delen i 175 gr ca 45 - 60 minuter.






Passade på att köpa dessa vackra tulpaner när jag var i affären innan idag. Passar ju bra till påsk.




K r a m


2 kommentarer:

Anonym sa...

Glad Påsk, Annette! Fina bilder som alltid ... Ulla (Halmstad)

Jennica... sa...

Så himla gott det såg ut! Varmt bröd med smör som smälter.....mmmmm!
Glad påsk på dig!
Kram Jennica

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...