1 september 2014

Äpplekaka med knäckigt täcke




Måndag och solen skiner igen, så härligt! Hela veckan ska bli solig och fin med lite värme.

Igår eftermiddag var det mindre kul. Jag blir så trött när det är så mörkt och grått. För att pigga upp den regniga söndagen, bakade jag en äpplekaka. Barnen lekte med sina kusiner, så de hann fika lite innan de stack vidare ut.   

Just denna äpplekakan tillhör min favorit, den har ett smarrigt knäckigt täcke överst, och går super snabbt att göra. Jag har säkert skrivit om den innan, men jag gör det ändå igen....

Gör så här
Skiva äpplen i tunna skivor (klyftor)
Lägg snyggt i en ugnsfast form
Blanda ihop 1,5 dl vetemjöl, 1,5 dl strösocker och 1 tsk bakpulver
Häll blandningen över äpplena
Hyvla kylskåpskallt äkta smör med osthyvel och täck äpplen och mjölblandning helt 
Strö kanel över

Sätt in i ugnen på 225 grader i ca 15 minuter (tills den fått fin färg)

Servera med vaniljvisp eller vaniljglass












En glimt in i vardagsrummet från köket.....

1 kommentar:

Jennica... sa...

Mums! Det där lät gott! Får jag testa.... :)
Kram!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...